Oliver S. till Liepaja trots "rödlistad", HLMK kör ett "säkert" Snapphanerally, SMK Hörby ställer in RS-tävling, kanske rallystart på Jylland och Tom B.till Le Mans!

Som jag redan antytt/förmodat så kommer Oliver Solberg och Aaron Johnston att göra ett försök att försvara sin seger från ERC Rally Liepaja 2019 när det är ny upplaga nästa helg. När nu snart 19-årige Oliver vann i Talsi förra året blev han den yngsta vinnaren någonsin i en EM-tävling och då var värmlänningen bara 17-år och dessutom utan körkort. Trots detta ”körde han skiten ur” Europamästaren från 2018 Alexei Lukyanuk med nästan en halv minut.

Foto: Oliver Solberg

Det är helt klart den största triumfen i min karriär hittills, och jag kommer förmodligen aldrig att glömma vad vi uppnådde där förra året. Den segern kommer alltid att ranka högt och  jag skulle vilja dekorera historien med mer framgång i helgen, säger Oliver.

    I Rom på ovan asfalt blev det succé med en tredje plats men än viktigare, full pott klassen ERC Juniors1.

    Resultatet i Rally di Roma Capitale var bättre än vi kunde drömma om. Att hamna på pallen för första gången mot lokala asfaltexperter och hela EM-eliten på plats gav mycket erfarenhet och förtroende.

    Då körde Oliver en hyrd italiensk VW Polo R5, men i Lettland blir det återigen ”hans egen Polo”. Tävlingen i Lettland blir också ett perfekt genrep innan WRC:s omstart med Rally Estonia 4 – 6 september.

    Arrangören jobbar hårt för att underlätta för deltagare från ”röd och gullistade länder” att t sig till rallyt. Hit räknas bland annat Sverige som ensamt land från Norden annars är vi i fint rött sällskap med länder som till exempel Rumänien, Bulgarien och Gambia. Från ”Red Countries” krävs bland annat Covid-19-test 72 timmar före ankomst, sedan ta temperaturen två gånger om dagen plus att man är hänvisad till sitt hotell eller boende förutom tiden när man sitter i rallybilen. Förutom detta är där även över dussinet punkter som ska följas för att köra rally i Lettland. Lite kul i sammanhanget, svenska entrepenadmaskintillverkaren Swecon är en av rallyts största sponsorer.

    *

    Som ett brev på posten kom där ett utskick från Hässleholms MK idag med rubriken ”Så ska Snapphanerallyt genomföras på ett säkert sätt”. En lång text där jag tagit mig friheten att plockat ut de viktigaste delarna. Tävlingsledare CG Wilke förklarar hur man vidtagit ett stort antal åtgärder får att rally ska bli säkert.

    – Vi har haft kontakt med Svenska Bilsportförbundet som i sin tur haft dialog med RF, och vi har haft nära kontakt med vår lokala Polismyndighet, berättar Wilke.

    Foto: Tommy Svensson

    – Vi har visat upp vilka åtgärder vi gör, och kan göra för att kunna köra en säker tävling. De har konstaterat att våra åtgärder vida överstiger vad de tänkt sig. Så med det som bakgrund och erfarenheten vår klubb har av att arrangera tävling var det inga problem att få godkänt att köra tävlingen! 

    Man har även en nödutgång om situationen i landet försämras närmare den 15 augusti med tanke på Corona.

    Då blåser vi av tävlingen men vi har sett en positiv utveckling med läget och Skåne har klarat sig bra. Det är ingen jättebelastning på vården och tävlingen ska inte behöva innebära någon ökad belastning för dom heller, säger säkerhetschef Anders Åberg.

    Klubben har även gjort ansträngningar med att identifiera riskområden.

    Vi har tittat brett på problematiken med smittspridning för publik, tävlande och funktionärer, och målsättningen är att minska smittspridningsriskerna så mycket det bara går, säger Åberg.

    Åtgärder som införs är bland annat att HQ och serviceplatsen stängs för samtliga utom tävlande med team, funktionärer och ackrediterad media. Teamen begränsas till fyra personer inklusive besättning. Tävlande och funktionärer separeras på Hässleholmsgården samt att varje tävlande får större serviceyta än normalt. Det finns även extra toaletter däremot inga kringarrangemang. På sträckorna kommer det att minimeras kontakten mellan tävlande och funktionärer. Inga tidkort används och vid anmälan och besiktning blir det mindre personal.

    Foto: Tommy Svensson

    Publiken är som bekant välkommen till Snapphanerallyt och där det av denna då förväntas social distansering. Man tillhandahåller 37 olika tillfartsvägar till sträckorna där flera är i gång samtidigt. Vid entrén till sträckorna kommer lokala fotbollsklubbar agera och se till att publiken håller avstånd.

    Populära ställen längs sträckorna (Hovdala) kan stängas av för ytterligare publik om det blir för mycket folk, berättar HLMK och där finns även.

    Vägvakter och publikvärdar som jobbar med att se till att folk håller avstånd. Skyltar med uppmaning om att hålla avstånd.

    För att ytterligare försvåra för större publik finns inga utmärkta publikplatser och parkeringar. Klubben poängterar även den enskildes stora egna ansvar och att man ska följa funktionärerna uppmaningar.

    *

    Här passar det bra att göra ett förtydligande efter gårdagens inlägg i den här frågan,  påkallat av SM-promotorn MAS ordförande Lars Mattsson.

    MAS har ingenting att göra med de olika arrangörernas tillståndssökande eller hur man tolkar anvisningar från myndigheterna, betonar Mattsson.

    – Att det går att köra SM-tävlingarna beror på att alla tre arrangörer haft en bra dialog med den lokala polismyndigheten, berömmer han.

    *

    Efter detta känns det lite konstigt att berätta SMK Hörbys från i april flyttade DM-tävlingen i RS, Bilmånsson Hörby Rallysprint med tänkt ny tävlingsdag den 8 november, ställs in helt och hållet. Detta beslöt klubben vid ett möte i tisdags.

    Först flyttade vi på grund av Corona-pandemin då vi inte kunde uppfylla myndigheternas krav och med hopp om att läget skulle ha förbättrats nytt försök i november, berättar tävlingsledare Magnus Larsson.

    Men idag finns inget som tyder på att pandemin klingat av eller att restriktionerna lättar till dess och därmed känns det logiskt att redan nu ställa in.

    Foto: Tommy Svensson

    Nu var det inte enbart Corona som fällde avgörandet utan även det faktum att det under året inte körts en enda RS-tävling i distriktet plus att såväl RS-DM som Asfaltcup lagt ner 2020.

    – Risken är därmed väldigt hög att vi skulle fått ett betydligt mindre startfält än de cirka 80 bilar vi räknade med att ha fått i april. Många förare har redan nu stallat in bilarna för säsongen och lär då inte starta upp för ett enda tävlingstilfälle, förklarar Magnus.

    Med detta är SMK Hörbys tävlingssäsong avslutad då huvudnumret den 56:e upplagan av TV-Svängen som skulle körts i september, även den ställts in sedan över en månad tillbaka.

    Tunga men i denna situation tyvärr nödvändiga beslut då vi inte klarar av att köra våra tävlingar och samtidigt följa de restriktioner som vi fått från Polismyndigheten. En liten tröst är att över 100 andra klubbar från norr till söder gjort samma bedömning före oss och ställt in, så vi är absolut inte ensamma om dessa tunga beslut, menar ordförande Lars Servin.

    Nu gör klubben en ekonomisk förlust men det känns faktiskt ändå oväsentligt i dagens virusläge. Det viktigaste är ändå säkerheten för både våra funktionärer och tävlande inte sätts på spel, en säkerhet vi aldrig tummar på, avslutar Servin.

    Nu laddar SMK Hörby om för 2021 och den 18 april är det planerat att köra Bilmånsson Hörby Rallysprint medan TV-Svängens tävlingsdag är satt till den 11 september.

    *

    Även Danmark har haft en ”lockdown” vad gäller rally men där börjar det skönjas svagt ljus i tunneln och redan den 16 augusti planeras det för första deltävlingen i ”Yokohama Mästerskapet Vest” ”Nysumbanen”. Snabba puckar och sista anmälningsdag är måndag den 10 augusti för möjligheten att köra den 6,5 kilometer långa banan fyra gånger.  Arrangören är dock starkt medveten om Covid-19 och hymlar inte med möjligheten ”at politiet lukker arrangemanget her og nu” om inte alla regler följs.

    Det betyder att vi hoppas hoppas och tror att vi kan köra, men 100 procent säkert är det inte, berättar ”Løbsledelsen” för Motorsport Nord Jylland.

    *

    Från norra Jylland till franska Le Mans är klivet stort men i dag berättas det att ”Stigs påg”, Tom Blomquist är klar för ”Le Mans 24h” i nästa månad. I en Ferrari 488 GTE från HubAuto Corsa anmäls den f.d BMW-föraren i klassen GTE Am. Den 19-20 september ska 26-åringen släppa alla stegrande Ferrari-hästarna loss på Mulsanne-rakan är det tänkt.

    Trodde inte jag skulle få tid över för bloggskrivande i dag men så blev det ändå. Däremot tvingas jag bryta mitt löfte om lite information inför RallyX Nordic  i Arvika. Men ”stay tunned”, det kommer… 

    *

    Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se